Дисципліна: Соціально-педагогічна діяльність
Кількість годин (кредитів ЄКТС): 90 (3)
Мета навчальної дисципліни: формування знань студентів про соціально-виховний потенціал суспільства, закономірності й механізми становлення і розвитку особистості у процесі освіти та виховання у різних соціальних інститутах, соціально-педагогічну взаємодію особистості та середовища.
Основні завдання навчальної дисципліни:
- розкрити актуальні проблеми соціально-педагогічної діяльності в Україні;
- сформувати гуманістично зорієнтований професійний світогляд майбутнього соціального педагога, який би розумів і сприймав проблеми людей, котрі потребують допомоги;
- визначити значення соціально-педагогічної діяльності;
- сформувати цілісне і ціннісне відношення до вітчизняного історичного спадку в сфері соціальної підтримки і захисту особистості в контексті світового цивілізаційного процесу;
- розкрити актуальну проблематику сучасних моделей організації соціальної-педагогічної роботи, які склалися в Україні і за її межами;
- розкрити провідні напрямки професійної соціально-педагогічної діяльності, спрямовані на педагогізацію середовища та створення оптимальних умов для соціалізації молодого покоління;
- розкрити технології роботи соціального педагога з різними категоріями сімей, із обдарованими дітьми, дітьми-сиротами, інвалідами.
Результат вивчення навчальної дисципліни:
знати:
– сутність теорії і практики соціально-педагогічної роботи, виникнення, становлення і розвитку соціальної педагогіки як галузі інтегрованих знань;
– предмет соціальної педагогіки і її головні функції;
– специфіку соціалізації як соціально-педагогічного явища, особливості її чинників;
– різні форми соціально-педагогічного впливу на особистість;
– специфіку формування відносин у соціально-виховному середовищі;
– методи, засоби й організаційні форми соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю, основи методики соціального виховання;
– вітчизняний та світовий досвід соціально-педагогічної діяльності.
вміти:
– забезпечувати доцільне соціально-педагогічне втручання у процес соціалізації дітей, підлітків, молоді;
– надавати допомогу сім’ї і традиційним інститутам виховання, виконуючи роль посередницької ланки між ними та особистістю;
– збирати, аналізувати, систематизувати інформацію про соціальні проблеми дітей, молоді, прогнозувати напрям їх продуктивної діяльності;
– здійснювати педагогічне керівництво процесом соціального виховання у сім’ї, за місцем проживання, у виховних організаціях;
– здійснювати корекційний вплив на дітей та молодь, які знаходяться у кризових станах та конфліктних ситуаціях.
Зміст дисципліни (тематика):
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи соціальної педагогіки
Тема 1. Соціальна педагогіка: предмет, завдання, функції.
Тема 2. Парадигми розвитку та базові теорії соціальної педагогіки.
Тема 3. Теоретичні засади соціального виховання.
Тема 4. Педагогічна культура й педагогічна майстерність соціального педагога/працівника, його професійний портрет.
Змістовий модуль 2. Середовище формування особистості
Тема 5. Соціально-виховне середовище. Проблеми взаємодії і життєдіяльності суб’єктів соціального виховання.
Тема 6. Соціально-педагогічна інфраструктура роботи з дитиною в територіальній громаді.
Тема 7. Сім’я як соціокультурне середовище виховання і розвитку особистості та об’єкт соціально-педагогічної діяльності.
Змістовий модуль 3. Соціально-педагогічна діяльність у системі соціальних інститутів
Тема 8. Соціально-педагогічний захист дитинства та родини: загальні положення.
Тема 9. Соціально-педагогічна робота з дітьми-сиротами та дітьми, які залишилися без батьківського піклування.
Тема 10. Інноваційні процеси в соціально-педагогічній діяльності. Соціально-педагогічна діяльність як соціальне управління.