Дисципліна: Теорія і методологія фізичного виховання
Кількість годин (кредитів ЄКТС): 150 (5)
Дисципліна є спеціальною галуззю педагогіки, упорядкованою сукупністю методів, методичних прийомів, засобів і форм фізичного виховання. Базуючись на загальних закономірностях, які розробляє теорія, методики відкривають окремі закономірності, створюючи базу для теоретичних узагальнень, а реалізуючи загальні закономірності у вигляді систем педагогічних рекомендацій, трансформують загальні теоретичні положення в опис конкретних дій учителя і учнів у процесі фізичного виховання. Знання предмета і його методики лежить в основі педагогічної майстерності фахівця з фізичного виховання, тому для студентів засвоєння методики є рубежем їх професіоналізації. Як навчальна дисципліна теорія і методологія фізичного виховання є основним загальнотеоретичним профілюючим предметом професійної освіти фахівців з фізичного виховання і спорту. Цей предмет має першочергове значення у формуванні професійного кредо майбутнього фахівця, його професійних поглядів і переконань.
Навчальна дисципліна визначає: зміст основних категорій теорії фізичної культури, її місце в системі наук і знань, мети і завдань, які повинні бути вирішені у процесі фізичного виховання; принципові підходи до досягнення мети і вирішення завдань; ефективні засоби вирішення завдань; методи спільної роботи вчителя і учнів у процесі фізичного виховання; оптимальні форми побудови процесу фізичного виховання; закономірності управління процесом розвитку і виховання фізичних якостей.
Мета навчальної дисципліни: забезпечити глибоку теоретичну і практичну підготовку студентів, формуючи в них систему професійних знань і умінь; сприяти розвитку творчого педагогічного мислення, вміння знаходити нові шляхи і форми роботи з фізичного виховання, а також розширенню і поглибленню їхніх інтелектуальних, рухових умінь і навичок. Це дозволяє вибрати основні напрями роботи, якісно скласти плани і програми підготовки. Вивчення дисципліни сприяє розширенню світогляду спеціалістів, підвищує їх теоретичний рівень, формує практичні навички управління процесом фізичного виховання, стимулює самопізнання. Відтак дисципліна посідає одне з провідних місць у підготовці фахівців фізичного виховання та спорту.
Предмет вивчення: загальні закономірності функціонування і розвитку фізичного виховання.
Результат вивчення навчальної дисципліни:
знати:
- основні поняття та положення тем курсу;
- основні положення фізичного виховання різних верств населення;
- методику побудови занять у процесі фізичного виховання;
- основу методик розвитку фізичних якостей;
- умови реалізації принципів і методів фізичного виховання;
- правила підбору засобів при вирішенні завдань фізичного виховання.
вміти:
- користуватись спеціальною додатковою літературою;
- побудувати фізіологічну криву уроку фізичного виховання;
- скласти протокол хронометражу уроку фізичної культури;
- законспектувати фізіологічну характеристику формування рухових навичок;
- розробляти програму навчання руховій дії;
- складати документи планування програмного матеріалу з фізичного виховання;
- добирати фізичні вправи для розвитку фізичних якостей.