Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА»
Вступ до університету
Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+ 380-44-409-27-62
+ 380-44-424-70-08
м. Київ, вул. Львівська, 23, корп. 1, каб. 104 Google map
pkuu@vmurol.com.ua
пн-пт 9.00-19.00 сб-нд 9.00-15.00
Група: Дистанційне навчання Тематика: Дистанційне навчання

Переваги та проблеми дистанційної освіти

Нині надзвичайно популярним у світі та Україні стає дистанційне навчання. Чи може така форма навчання сформувати повноцінного фахівця? Чи всі спеціальності можна опанувати дистанційно? Чи мають українські ВНЗ достатній потенціал для забезпечення дистанційного навчання?

Про ці та інші проблеми говоримо зі студенткою дистанційної форми навчання Андріаною Годван та директором Інституту відкритої освіти Університету «Україна» Оленою Майбородою.

Андріана протягом шести років здобувала освіту фінансиста дистанційно, нещодавно захистила диплом. Вона навчалася у Хмельницькому національному університеті (ХНУ) за спеціальністю «Фінанси і кредит» (освітньо-кваліфікаційний рівень «магістр») з 2009 року. Про особливості організації дистанційного навчання у вищій школі говоримо з дівчиною, яка, власне, була реальною учасницею пілотного проекту з дистанційних технологій навчання в Україні.

Андріано, які обставини спонукали Вас навчатися саме дистанційно?

Власне, проблеми зі здоров’ям і спонукали мене шукати альтернативних шляхів здобуття вищої освіти порівняно з добре знайомою нам стаціонарною та заочною формами навчання у вищих навчальних закладах.

Яких технічних умов потребує цей процес, і чи могли Ви, проживаючи в Рахівському районі межи гір, мати достатньо якісний інтернет-зв’язок?

Для навчання за дистанційною формою потрібно мати комп’ютер, бажано веб-камеру, програмне забезпечення на кшталт Skype та Lync, а також мати достатньо хороший інтернет-зв'язок. Багато програм для навчального процесу надає сам університет. Їх можна безкоштовно скачати та встановити з офіційного сайту університету. Наприклад, програмне забезпечення «On-line спілкування з відеофіксацією» застосовується для проведення захисту курсових робіт і надання консультацій у режимі on-line «викладач-студент» із відеофіксацією роботи викладачів і студентів. Для пересилання до деканату файлів із контрольними або курсовими роботами використовуються архіватор ZIP та інтернет-браузер InternetExplorer.

Мені як жительці гірського району на першому курсі навчання через поганий інтернет-зв'язок прийшлося дуже важко. Контрольні роботи не відсилалися, я не могла здійснювати оn-line спілкування з викладачами, захищати курсові роботи, не могла правильно налаштувати програмне забезпечення на своєму комп’ютері для здійснення нормального навчального процесу. Дійшло до того, що я вже вирішила кинути навчання і забрати документи з ХНУ. Та світ не без добрих людей. Мою думку щодо цього можливого вчинку змінив методист філії ХНУ в Коломиї Ляшеник Андрій Васильович, котрий допоміг мені правильно налаштувати програмне забезпечення, організувати навчальний процес та дуже мені допомагав протягом усього часу мого навчання.

Так що, як засвідчує досвід, інтернет-технології гарантують успіх тоді, коли спрацьовує людський чинник, коли є методичний супровід цього процесу, особливо на перших етапах навчання.

Нині ситуація з інтернет-зв’язком у нашій місцевості значно поліпшилася. З’явилася велика кількість інтернет-провайдерів, які пропонують свої послуги з якісного та швидкісного інтернет-зв’язку. Також я вже ознайомилася з усіма нюансами системи дистанційного навчання.

За якими критеріями обирали Ви ВНЗ?

На той час, коли я закінчувала школу й обирала вищий навчальний заклад для продовження навчання, система дистанційного навчання тільки впроваджувалася в Україні, тільки 4 державних вищих навчальних заклади IV рівня акредитації на рівні експерименту вводили дистанційну освіту у свій процес навчання. Хмельницький національний університет був одним із них. Його філія у Коломиї була найближчою до місця мого проживання. Тут я мала змогу здобувати економічну освіту. ХНУ також надає широкий вибір інших спеціальностей.

Що обумовило вибір спеціальності?

Вибір спеціальності зумовили мої проблеми з опорно-руховим апаратом. Якщо ти інвалід з дитинства, то вибір професій є досить звуженим, що є наслідком як індивідуальних особливостей організму, так і станом соціально-економічних умов нашої країни нині. Також на мій вибір вплинули мої індивідуальні психологічні характеристики та схильність до точних наук.

Як готував Вас Хмельницький національний університет до дистанційного навчання, чи були якісь попередні тренінги з питань організації такого навчання?

Так, тренінги були, але я, на жаль, була присутня тільки на одному з них, коли безпосередньо подавала документи до ВНЗ. Там нам уже конкретніше пояснили: що являє собою дистанційне навчання як форма здобуття освіти, як саме повинен здійснюватися процес навчання, скільки він триває, які саме вимоги ставляться до студентів, які навчаються за цією формою та ін. До того часу я знала про дистанційну освіту тільки ту інформацію, яку я знайшла в Інтернеті, коли шукала варіанти вищих навчальних закладів для вступу.

Які види робіт довелося Вам виконувати?

Програма навчання за дистанційною формою ставить перед студентами, які навчаються за нею, такі вимоги, як опрацювання лекцій із різних навчальних предметів; виконання контрольних робіт, які для кожного студента є персональними і вибираються зі списку тем за номером студента у списку деканату або за останніми номерами залікової книжки студента. Вимоги до контрольної роботи можуть містити або тільки теоретичну частину, де потрібно опрацювати і дати змістовні відповіді на поставлені запитання, або теоретичну і розрахункову частини, де вже потрібно розв’язувати різноманітні задачі, робити розрахунки і на їх основі створювати таблиці та діаграми, якщо це є у вимогах написання контрольної роботи. Також, одним із видів наукової роботи є написання курсових, теми яких можуть обиратися так само, як і при виборі теми контрольних робіт, а також можуть обиратися й узгоджуватися разом із науковим керівником. На 6-му курсі для здобуття ступеня магістра потрібно пройти переддипломну практику та написати дипломну роботу.

Чи проходили Ви практику під час навчання? Де, і яких навичок набули там?

За навчальними програмами практика під час навчання не передбачалася. Тільки під час написання контрольних робіт я виконувала розрахункову, аналітичну роботу, розв’язувала різноманітні задачі, якщо це було у вимогах до контрольної роботи. На 6 курсі – перед написанням дипломної роботи – маю пройти переддипломну практику на підприємстві.

Нині мала практику у приватному підприємстві «Ліщина», котре займається роздрібною торгівлею пальним. «Ліщина» вважається малим приватним підприємством, загалом практикувала в бухгалтерії.

Як добираєте навчальну літературу?

Вибір навчальної літератури є дуже широким і різноманітним. Можна скористатися електронною бібліотекою ХНУ, що розміщена на офіційному сайті Хмельницького національного університету або на персональній сторінці кожного студента. Також можна добирати й опрацьовувати навчальну літературу самому з будь-яких інших джерел, за умови, якщо вона достовірна, не втратила чинності і відповідає темі наукової роботи.

В який спосіб спілкуєтеся з викладачами?

З викладачами можна спілкуватися через електронну пошту, Skype, проводити on-line конференції. Для захисту курсових робіт використовую, як уже зазначалося, програмне забезпечення «On-line спілкування з відеофіксацією». Для спілкування з методистами у Хмельницькому використовую програму Lync.

Чи багато таких студентів, що навчаються разом із Вами дистанційно: група чи декілька осіб?

Нині зі мною на 6-му курсі навчаються 26 студентів. Більшість із них дівчата, і тільки шестеро хлопців. Вони з різних міст, таких як: Коломия, Хмельницький, Старокостянтинів, Запоріжжя, Луганськ та ін.

Як складаєте іспити?

Після того, як мої контрольні зараховано і виставлено за них оцінки, складено проміжні контролі, яких є три з кожного предмета, я маю право складати підсумковий контроль з даного предмета. Для цього мені потрібно зв’язатися з методистом у Хмельницькому через Lync із увімкненою веб-камерою, і він, узявши код доступу у викладача, надає мені доступ до складання тестів. Час для проведення тестування і кількість тестових запитань можуть бути різними як для навчальних предметів, так і для кожного варіанту тестування. Хоча для проведення підсумкового контролю надається до 30 тестових запитань. Після того, як усі тести складено і розраховано всі бали як за контрольну, так і за проміжні та підсумковий контролі, викладачем виставляється остаточна оцінка за іспит, а за залік – «зараховано» чи «не зараховано». Якщо оцінка незадовільна, то предмет переноситься на наступну сесію на повторне вивчення студентом.

Як організовується підготовка і захист дипломних робіт, співпраця з науковим керівником?

За допомогою методиста факультету в Хмельницькому почалася моя співпраця з науковим керівником і викладачем, відповідальним за переддипломну практику. З науковим керівником, у разі виникнення якихось запитань, спілкуємося по телефону або через електронну пошту. Переддипломну практику можна проходити в нефінансових, фінансових установах, в інституційних одиницях загального державного управління.

Після проходження практики і на її основі пишеться дипломна робота, яка після її належного оформлення, перевірки на плагіат та інших перевірок може бути допущена до захисту перед комісією.

Чи відбувається за таких умов навчання контакт із викладачами наживо, чи лише віртуально?

На жаль, тільки віртуально через усі технічні засоби, які я вже зазначала. Можливо, це пов’язано тільки з віддаленістю мого проживання від навчального закладу.

Чи проводилися для Вашої групи відеолекції он-лайн з можливістю поставити запитання викладачеві?

Оскільки ми − студенти дистанційної форми навчання, хоча і зараховані до однієї групи і навчаємося за однією програмою, та все ж таки є групою тільки де-юре, тому такого досвіду он-лайн конференцій не маю. Хоча, за бажання, такий відеозв'язок між викладачем і студентом чи студентами технічно можна організувати.

Андріано, які проблеми Ви схарактеризували б як типові і які поради Ви надали б тим людям, які оберуть саме дистанційну технологію навчання?

Дистанційне навчання має як свої плюси, так і мінуси. Позитивною стороною такого навчання є те, що, «не встаючи з дивана», можна здобути якісну освіту і диплом державного зразка. Час для навчання ти обираєш сам. Не потрібно ходити на лекції і семінари та адаптуватися під незручний графік занять. Навіть серед ночі можна через Інтернет переглянути лекцію, виконати завдання, пройти тести самоконтролю. Процес навчання можна проводити за місцем проживання в будь-якому зручному для себе місці: вдома, у транспорті, в бібліотеці… Це особливо важливо для людей із обмеженими фізичними можливостями. Матеріал для навчання викладено послідовно, у повному обсязі, нічого зайвого. Може бути розміщений на будь-якому носії, у будь-якому форматі. Навчання за дистанційною формою є дешевшим, ніж на денному відділені. За абсолютної економії на супутніх витратах: не потрібно нікуди їздити, не потрібно платити за проживання в готелі чи гуртожитку, за підручники, методичні вказівки тощо. Ви платите лише за навчання. Диплом при здобутті певного ступеня є державного, європейського зразка.

Негативною стороною дистанційного навчання є відсутність живого спілкування як із викладачами, так і з однокурсниками. Не відчувається тієї «веселої атмосфери», яка присутня в кожній студентській групі, чи то денна, чи заочна форма навчання. Навчальний матеріал потрібно опрацьовувати самостійно. Немає змоги поставити запитання викладачеві з будь-якого приводу. Якщо ти не можеш зрозуміти деякі моменти при вивченні дисципліни, то вирішити це питання ти повинен, у більшості випадків, самостійно. Вивчати матеріал потрібно дуже уважно, проникливо. Адже на будь-яку, навіть найменш, здавалося б, важливу інформацію, можеш натрапити в контрольних тестових завданнях. І звісно, технічний бік. Якщо виникають якісь проблеми з технічним оснащенням, то це може деякою мірою негативно вплинути на навчальний процес. Студент повинен, зі свого боку, самостійно усунути ці недоліки, а також забезпечити достатньо хороший інтернет-зв'язок.

Виходячи з власного досвіду, які побажання Ви могли б сформулювати для тих ВНЗ України, які беруться за організацію дистанційного навчання для своїх студентів?

Напевно, проводити потужнішу інформаційну кампанію. Адже багато людей, особливо людей з обмеженими можливостями, не знають про такий спосіб навчання. Навіть цілком здорова людина за допомогою такої системи навчання може здобувати другу вищу освіту або отримувати дві освіти одночасно, навчаючись паралельно і за дистанційною, і за будь-якою іншою формою навчання. Також я б порадила ВНЗ, які впроваджують у своїх закладах дистанційне навчання, проводити більше тренінгів для кращого ознайомлення тих людей, які вже обрали такий спосіб навчання, з усіма нюансами дистанційної системи.

Які ще поради, думки Ви хотіли б висловити стосовно вищої освіти для людей з інвалідністю та саме дистанційної форми навчання?

Для людей з інвалідністю я б порадила не втрачати надію, знаходити різні альтернативні варіанти виходу з ситуацій. Інвалідність − це ще не вирок. Особливо це стосується здобуття освіти. І саме дистанційна форма навчання є, на мою думку, найліпшим варіантом як для людей із обмеженими можливостям, так і для всіх інших людей. Адже вона надає широке коло можливостей, а саме: навчатися вдома, обирати зручний для тебе графік навчання, здобувати кілька спеціальностей одночасно, навіть здобувати освіту за її допомогою в закордонних університетах! Мені здається, що в майбутньому дистанційна форма може замінити навіть заочну. Тому я раджу всім, хто роздумує над цим питанням, скористатися цією можливістю. Звісно, цей шлях не такий легкий і місцями навіть тернистий, але воно того варте!

Можливості і переваги дистанційного навчання загалом, для студентів з інвалідністю зокрема, коментує директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна» Олена МАЙБОРОДА.

(Олена Майборода, директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна», з 1998 по 2011 рік була офіційним представником компанії «LearnwellOrganisation», що була піонером дистанційного навчання у США. Наразі є експертом із розроблення та впровадження нової унікальної технології дистанційного навчання MircastUniversity (спільний проект США-Україна).

Кожна людина має свій стиль навчання, що характеризує найбільш оптимальний для неї механізм засвоєння навчального матеріалу. Наприклад, аналітичні дані показують, що до 10% людей єдиним способом засвоєння нового матеріалу є аудиторна форма навчання. Всі інші можуть ефективно засвоювати навчальні матеріали у будь-якій формі. Це означає, що абсолютна більшість людей має здібності щодо ефективного навчання на дистанційній або електронній формі за наявності якісного адекватного контенту.

Університет «Україна» був одним із перших внз, що запровадив повномасштабне дистанційне навчання, насамперед для людей із обмеженими можливостями, у тому числі в географічно складно доступних регіонах. Більше 10 тисяч випускників Університету «Україна», в рамках експерименту, навчалися дистанційно.

Ми свідомі того, що для людей із особливими потребами дорога до центрів навчання є величезною проблемою. Тому виникає потреба забезпечити освітянські послуги за місцем проживання або хоча б за місцем роботи, тобто створити реальні чи віртуальні центри, основним завданням яких є забезпечення трансферу знань від інтегрованих центрів до індивідуальних споживачів.

Для реалізації такого завдання в Університеті «Україна» створюються кафедральні команди, які забезпечують якісне навчання студентів за місцем проживання з урахуванням особливостей їхнього здоров’я на основі індивідуального підходу. Крім того, якість навчання досягається шляхом:

  • високого професійного рівня викладацького складу університету;
  • застосування новітніх технологій навчання;
  • сучасного технічного та програмного забезпечення;
  • ефективної організації навчального процесу.

Учасники навчального процесу в мережі дистанційного навчання Університету «Україна» мають безліч можливостей та пріоритетів, серед яких:

  • індивідуальний навчальний план та графік навчання;
  • власний on-line консультант;
  • найліпші світові методики викладання та навчання;
  • об’єктивність оцінювання знань;
  • кожен студент має доступ до: електронних навчальних курсів європейського рівня, відеолекцій та відеоконференцій, інтерактивної навчальної карти;
  • можливість навчання на двох спеціальностях паралельно або за програмою спільного навчання та отримання диплома європейського зразка.

Хочу підкреслити, що сучасні інформаційно-комунікаційні технології дозволяють це робити успішно. Наприклад, протягом семестру з різних дисциплін у нашому університеті проходять відеолекції, які ведуть провідні фахівці і які можна подивитись у будь-якій точці світу. Єдиною умовою приєднання до таких занять є наявність сучасного цифрового пристрою комунікації та доступу до Інтернет-мережі.

Така практика широко застосовується в європейській системі освіти. Розвиток саме такої форми освіти визнаний одним із ключових напрямів основних освітніх програм ЮНЕСКО «Освіта для всіх», «Освіта протягом життя», «Освіта без кордонів».

І, на завершення, хотіла б навести такий приклад. Перебуваючи, років сім тому, у Франції у місті Лілль, абсолютно випадково я потрапила на міжнародний форум людей, що послуговуються візками. Це враження й досі є одним із найсильніших, яким мене здивувала Європа. Дивлячись на центр міста, інші квартали, я не переставала дивуватися тому, яке це здорове хворе суспільство! Я ніколи в житті не бачила таку кількість людей на візках, які б так вільно пересувалися містом, обідали в ресторанах, сміялися, жартували і просто раділи життю. І, звичайно, я порівнювала з нашою країною. Ми майже не бачимо цих людей у місті, у транспорті, в магазинах, і не тому, що у нас їх немає або їх набагато менше, ніж у Франції, а тому, що вони не мають таких можливостей, оскільки наша держава за всі роки незалежності так і не змогла створити бодай елементарні умови для нормального повноцінного життя таких людей.

 

Ніна ГОЛОВЧЕНКО


Автор: Ніна Головченко
Підрозділ: ВІДКРИТИЙ МІЖНАРОДНИЙ УНІВЕРСИТЕТ РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ «УКРАЇНА»

до списку новин