Дисципліна: Дидактика вищої школи
Дидактика вищої школи
Кількість годин (кредитів ЄКТС): 90 (3)
Мета навчальної дисципліни: формування знань про основні психолого-педагогічні закономірності навчально-виховного процесу у ВНЗ.
Результати навчання за навчальною дисципліною:
знати:
– сутність, своєрідність навчально-виховного процесу у вищій школі;
– тенденції, особливості розвитку системи вищої освіти в Україні та зарубіжних країнах;
– суперечності, психічні функції, особливості розвитку молодої людини студентського віку;
– структуру, психолого-педагогічні аспекти організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів;
– критерії відбору, принципи структурування змісту навчального курсу у вищій школі;
– сучасні інтерактивні методи навчання здобувачів;
– форми організації навчання здобувачів;
– норми, критерії оцінювання знань, умінь студентів, повідомлення їм та отримання від них зворотнього зв’язку;
– сутність, особливості, методи, прийоми виховання здобувачів;
– педагогічні уміння діяльності викладача вищої школи;
– особливості вербальної і невербальної поведінки викладача;
– сутність, напрями, організації спілкування зі здобувачами;
– етапи, способи розв’язання конфліктів зі здобувачами; • шляхи, умови формування студентської спільноти;
– методи науково-педагогічних досліджень.
вміти:
– постановки навчальної мети, відбору, структурування змісту лекцій, практично-семінарських занять;
– розвитку інтересу, особистісного ставлення здобувачів до змісту навчального курсу;
– складання навчальної програми з курсу;
– застосування методів, прийомів організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів (бесіди, діалогу, дискусії, мозкової атаки, сюжетно-рольової гри, роботи в групах тощо);
– планування структури, змісту, процесу організації лекції, практично-семінарського заняття; • застосування методів, прийомів організації виховного впливу на здобувачів;
– організації спілкування зі студентами у навчальний і позанавчальний час;
– організації, саморегуляції, невербальної поведінки у процесі спілкування зі здобувачами;
– розв’язання педагогічних конфліктів у різноманітних ситуаціях;
– застосування методів науково-педагогічного дослідження у роботі зі здобувачами;
– аналізу різноманітних педагогічних ситуацій.
Зміст дисципліни (тематика):
- Поняття про педагогіку вищої школи як науку. Предмет, об’єкт, завдання педагогіки вищої школи. Поняття про психологію вищої школи як науку. Предмет, об’єкт, завдання психології вищої школи.
- Роль і місце науково-педагогічного працівника в розвитку суспільства, його функції. Психологія особистості та діяльності викладача вищої школи.
- Сутність та особливості навчального процесу у вищій школі.
- Особливості розвитку студента як суб’єкта соціального життя. Загальна психологічна характеристика студентського віку.
- Дидактичні системи та дидактичні технології у вищій школі.
- Структура педагогічної технології. Види педагогічних технологій.
- Методи та форми організації навчання.
- Оцінка й оцінювання у вищій школі, засоби діагностики.
- Сутність процесу виховання, його специфіка, компоненти. Концепції виховної роботи з урахуванням особливостей і традицій навчального закладу. Професійне ставлення особистості студента як майбутнього фахівця з вищою освітою.
- Психологія студентської групи.
- Психологічні засади управління навчальним процесом у вищій школі.
- Психологічний аналіз учіння студентів. Психологія виховання студентської молоді.
- Психологія педагогічної комунікативної взаємодії викладача зі студентами. Психологічний аналіз протиріч і конфліктів у педагогічній взаємодії, шляхи їх запобігання та вирішення.
Види робіт: лекції, практичні заняття, модульні контрольні роботи, індивідуальні науково-дослідні роботи студентів, самостійна робота студентів, консультації, підготовка до екзамену, екзамен.