Дисципліна: Історія зарубіжної журналістики
Кількість годин (кредитів): 150 (5)
Мета навчальної дисципліни: дати студентам загальне уявлення про обставини заснування та функціонування періодичних видань у світі, забезпечити засвоєння ними основних етапів ґенези преси та її типологічних ознак, а також допомогти їм у систематизації історичних знань про основні тенденції розвитку світової журналістики.
Результати навчання за навчальною дисципліною:
- основні етапи розвитку журналістики ХІХ – ХХ ст.;
- головні концепції преси та їх історичні виміри;
- головні поняття та категорії масової інформації в їх історичному становленні, розвитку та сучасному значенні; головні етапи розвитку пражурналістики;
- причини виникнення перших періодичних видань: взаємодія техніки, культури, економіки, політики;
- особливості становлення та розвитку журналістики різних країн світу;
- особливості світової журналістики ХVІІ–ХХ століть;
- конститутивні ознаки щоденної, елітарної та масової преси ХІХ–ХХ ст.
- принципи функціонування національних ринків масової та якісної преси;
- особливості роботи провідних європейських, американських видань;
- головні типологічні ознаки загальнонаціональних, спеціалізованих газет і журналів;
вміти:
- застосовувати теоретичні знання для створення сучасного журналістського тексту;
- використовувати художні засоби, вироблені світовою журналістикою, при створенні інформаційного продукту;
- аналізувати історико-журналістські явища з метою поліпшення власної практичної діяльності;
- набувати первісних навичок наукового підходу до історії журналістики;
- чітко умотивовувати журнальні та газетні типології із конкретними фактами соціокультурного розвитку країн Європи та Америки;
- аналізувати тексти масової та якісної публіцистики;
- узагальнювати національні особливості розвитку ринку друкованих видань країн Європи та США;
- орієнтуватися у світовому інформаційному телевізійному та радійному просторі.
Компетенції:
- застосовувати знання для формування загальної картини уявлень про основні тенденції розвитку зарубіжної журналістики;
- здійснювати відбір необхідної інформації з наявних джерел та літератури;
- вміти проводити наукову історичну експертизу відібраної інформації.
- критично аналізувати різноманітну інформацію з Інтернет-джерел.
- самостійно мислити і формувати власні уявлення про той чи інший період в історії зарубіжної преси і журналістики;
- здатність використовувати знання про технологічні, організаційні, управлінські особливості функціонування комунікаційних технологій;
- здатність володіти навичками роботи з комп'ютером на рівні користувача, використовувати інформаційні технології для рішення експериментальних і практичних завдань у галузі професійної діяльності (журналістика);
- знати передовий вітчизняний і світовий досвід у галузі журналістики;
- орієнтуватися у передовому вітчизняному та світовому досвіді створення інформаційної продукції;
- здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з журналістики, масової комунікації та інформації, комунікаційних технологій для дослідження комунікаційних явищ і процесів;
- здатність орієнтуватися в особливостях управління ЗМІ, його спеціалізації та профілю.
Зміст дисципліни (тематика):
- Періодизація історії журналістики.
- Пражурналістика доби Середньовіччя і Відродження/
- Європейська журналістика у ХVІІ-ХІХ ст.
- Північноамериканська журналістика ХVІІ ст. – ХVІІІ ст.
- Розвиток періодичної преси в Росії в ХVІІІ ст. – ХІХ ст.
- Докорінні зміни в зарубіжній журналістиці ХХ ст.
- Еволюція світових ЗМІ у ХІХ-ХХ ст.
- Розвиток західної преси у ХХ ст.
- Електронні ЗМІ у глобальних комунікаційних процесах.
- Становлення і розвиток радіомовлення.
- Визначальні тенденції розвитку світової журналістики ІІ половини ХХ ст.
- Національні особливості системи ЗМК.
- Світові школи журналістики.
Види робіт: лекції, практичні заняття, модульні контрольні роботи, індивідуальні роботи студентів з викладачем, самостійна робота студентів, консультації, підготовка до заліку, залік.