Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА»
Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+38-067-406-53-92
Приймальна комісія
відділ оргроботи
+38-067-503-64-52
+38-067-328-28-22
Viber відділу обліку
+38-067-500-68-36
Київ, вул. Львівська, 23 office@uu.ua

Дисципліна: Методи прийняття технічних рішень

Кількість годин (кредитів ЄКТС): 90 (3)

 

Мета навчальної дисципліни: навчити студента основам теорії прийняття рішень, сприяти більш глибшому розумінню прикладних задач експертного оцінювання та вибору рішень, сформувати у майбутнього фахівця з еколого-економічного моніторингу необхідний математичний фундамент для використання потрібних математичних моделей та методів при вирішенні конкретних задач прийняття рішень.

 

Результат вивчення навчальної дисципліни:

-       знати методи, що використовуються при суб’єктивному вимірюванні та експертному оцінюванні;

-       знати математичні засоби обробки експертних оцінок;

-       вміти здійснювати формування альтернативних рішень та вибір оптимальних рішень по відповідному критерію.

 

Зміст навчальної дисципліни (тематика):

Розділ 1. Прийняття рішень як багатокритеріальна задача.

Функції та аспекти прийняття рішень в управлінських і техніко-економічних задачах. Зміст та методичні рекомендації по вивченню дисципліни, терміни і визначення, функції й аспекти прийняття рішень в управлінчеських та техніко-економічних задачах. Понятійне визначення задачі прийняття рішень. Проблема, ситуація і проблемна ситуація. Індивідуальна та групова особа, що приймає рішення (ОПР). Експерти і процес прийняття рішень. Альтернатива і перевага. Допустимі рішення. Ефективність рішень. Чаcтинні критерії. Однокритеріальні та багатокритеріальні задачі. Формальне визначення задачі прийняття рішень для індивідуальної та групової ОПР. Види багатокритеріальних задач. Класи багатокритеріальних задач. Множина якостей, множина об’єктів, множина умов, множина етапів, множина постановки задачі. Принципи пошуку області змінювання критеріїв. Фізичні (абсолютні) й умовні обмеження. Область допустимих рішень. Область компромісу. Нормування частинних критеріїв. Нормування до заданих значень. Нормування до максимуму. Нормування до різниці між максимальним і мінімальним значеннями критерія. Узагальнені критерії і принципи пошуку оптимального векторного рішення. Складений (узагальнений) критерій. Безумовний та умовний критерії переваги. Метод невизначених множників Лагранжа. Принцип рівності. Адитивний критерій оптимальності. Коефіцієнти важливості. Принцип справедливої відносної поступки. Мультиплікативний критерій оптимальності.

Розділ 2. Вимірювання при формуванні рішень.

Елементи теорії вимірювань. Об’єктивні та суб’єктивні вимірювання. Якісний і кількісний характер вимірювань. Об’єкти і показники. Вимірювання як процедура порівнювання. Бінарні відношення та їх властивості. Емпірична та числова системи. Ізоморфізм та гомоморфізм. Шкала і функція допустимого перетворення. Шкали вимірювань Основні типи шкал вимірювань: найменувань, порядкова, інтервалів, відношень, різниць, абсолютна та їх властивості. Методи суб’єктивного вимірювання. Основні методи суб’єктивних вимірювань: ранжування, парне порівнювання, безпосереднє оцінювання, послідовне порівнювання та їх властивості. Вимірювання достовірності ситуацій і важливості цілей. Два способи вимірювання значень ймовірностей ситуацій. Об’єктивні та суб’єктивні ймовірності. Відношення правдоподібності. Важливості цілей та числові характеристики. Коефіцієнти відносної важливості цілей. Вимірювання та вибір переваги рішень. Функція переваги. Показники ступеня досягнення цілей. Відношення переваги і функція вибору. Оптимальне (найкраще) і максимальне рішення.

Розділ 3. Формування та оцінювання рішень.

Аналіз проблемної ситуації та формулювання цілей і обмежень. Зміст аналізу проблемної ситуації. Основні елементи опису проблемної ситуації. Формулювання та аналіз цілей. Типи обмежень та їх формування. Допустимі та ефективні рішення. Формування рішень та їх оцінювання. Процес підготовки до прийняття рішень. Типи задач прийняття рішень. Індивідуальний вибір рішень. Індивідуальний вибір рішень у задачах типу IS: критерій песимізму, критерій оптимізму, критерій максимуму середнього виграшу, критерій песимізму-оптимізму (критерій Гурвіца). Груповий вибір рішень. Груповий вибір: принцип більшості голосів, принцип диктатора, принцип Карно, принцип Парето, принцип Еджворта. Визначення ефективних рішень. Багатокритеріальний вибір і визначення єдиного рішення.

Розділ 4. Експертне оцінювання.

Метод експертних оцінок, вибір та опитування експертів. Суть методу експертних оцінок. Типи задач, що вирішуються при експертному оцінюванні, та їх характеристика. Характеристики експертів: компетентність, ставлення до експертизи, конформізм, конструктивність мислення, самокритичність, колективізм. Задачі і процедури опитування. Види опитування: анкетування, інтерв’ювання, метод Делфі, мозковий штурм, дискусія та їх характеристика. Обробка експертних оцінок. Основні задачі обробки експертних оцінок. Оцінювання узгодженості експертів. Міра узгодженості оцінок експертів. Дисперсійний коефіцієнт конкордації (коефіцієнт узгодженості) та його вираховування. Групове оцінювання об’єктів. Групова оцінка об’єктів при безпосередньому оцінюванні або методі послідовного порівнювання. Групова оцінка об’єктів при методі ранжування. Коефіцієнти рангової кореляції як характеристика взаємозв’язку рангів або цілей.

 

Види робіт: лекції, практичні заняття, самостійна робота, індивідуальна робота.