Дисципліна: Методика викладання психології
Обсяг кредитів: 3 (90)
Метою вивчення курсу є формування психолого-педагогічних знань з методики викладання психології; надання допомоги майбутньому викладачу у підготовці занять з психології у вищій школі; опанування практично-методичними навиками підготовки занять з психологічних дисциплін; визначення стану сучасної психологічної науки і розвиток її загальної теорії.
Студенти повинні оволодіти знаннями, вміннями, які необхідні для їх плідної, творчої майбутньої роботи викладача, бути обізнаними з різними технологіями і вміло застосовувати їх під час вивчення основних питань майбутньої професійної діяльності.
Відповідно, методика викладання психології у вищій школі як навчальна дисципліна вирішує такі завдання:
- дати студентам-психологам знання про специфіку викладання психології;
- сформувати у них навички та вміння управління педагогічним процесом;
- сприяти розвитку у студентів педагогічних здібностей;
- розвивати потребу в освітянській діяльності та вміння ефективно організовувати її;
- допомогти студентам в оволодінні прийомами професійної самоосвіти і самовиховання;
- сприяти пізнанню й розвитку особистості студентів в контексті обраної ними професії.
У результаті вивчення даного курсу студент повинен знати:
- сутність основних психологічних та педагогічних явищ вищої школи;
- загальну психологічну характеристику студентського віку, психологію студентської групи, умови формування студентської спільноти;
- особливості професійного становлення та виховання особистості студента як майбутнього фахівця з вищою освітою;
- психологічні засади управління навчальним процесом у вищій школі;
- психологічні аспекти викладацької діяльності, основи комунікативної взаємодії між педагогом та студентом, способи розв'язання конфліктних ситуацій;
- своєрідність навчально-виховного процесу у вищій школі;
- тенденції, особливості розвитку системи вищої освіти в Україні та зарубіжних країнах;
- критерії відбору, принципи структурування змісту навчальної дисципліни у вищій школі;
- сучасні методи та форми організації навчання студенів, норми, критерії оцінювання їх знань та умінь.
На основі засвоєння теоретичних положень курсу студент повинен уміти:
- проводити заняття з психологічних дисциплін;
- проводити оцінювання знань студентів з психологічних дисциплін;
- складати робочу програму з дисциплін;
- розробляти і проводити лекції, семінарські, практичні та лабораторні заняття;
- працювати з першоджерелами та науковою літературою, аналізувати та систематизувати наукову літературу під час підготовки до проведення занять;
- уміння застосовувати в процесі навчання сучасні інформаційні технології, новітні методики викладання психологічних дисциплін, кращий педагогічний досвід тощо.
Прослуховування курсу забезпечить формування у студентів системи компетентностей, які є критеріями оцінки якості отриманих знань.
Тематичний план
Тема 1. Загальні питання методики викладання у закладах вищої освіти.
Тема 2 Структура навчального процесу у ЗВО.
Тема 3. Психологічна характеристика студентства як періоду пізньої юності або ранньої дорослості.
Тема 4. Становлення викладацької діяльності у ЗВО.
Тема 5. Особливості системи вищої освіти України.
Тема 6. Організація навчального процесу психологів у ЗВО.
Тема 7. Особливості організації навчального процесу у ЗВО.
Тема 8. Особливості педагогічної майстерності викладача психології.
Форма підсумкового контролю: екзамен