Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА»
Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+38-067-406-53-92
Приймальна комісія
відділ оргроботи
+38-067-503-64-52
+38-067-328-28-22
Viber відділу обліку
+38-067-500-68-36
Київ, вул. Львівська, 23 office@uu.ua

Дисципліна: Текстознавство

Кількість годин (кредитів ЄКТС): 90 (3)

 

Мета навчальної дисципліни: сформувати у студента уявлення про текст як об’єкт журналістського та лінгвостилістичного дослідження.

 

Завдання навчальної дисципліни:

- допомогти студентам зрозуміти сутність тексту, його понять і категорій;

- ознайомити з типологією текстів та їх компонентів;

- дослідити текст в аспекті проблеми взаємодії “автор-текст”;

- визначити специфіку жанрової природи тексту;

- вивчати структурно-семіотичні характеристики тексту та його комунікативні властивості;

- досліджувати семантичні інтенції тексту як однієї з найширших і найрепрезентативніших одиниць інформації;

- сформувати у студентів навички теоретично обґрунтованого аналізу текстів та їх компонентів.

 

Результати навчання за навчальною дисципліною:

знати:

- закономірності побудови тексту;

- типологію текстів та їх компонентів;

- основні віхи історії розвитку текстознавства;

- становлення наукових основ вивчення тексту;

- основні лінгвістичні, літературознавчі та інтердисциплінарні теорії тексту (М. Бахтін, Ю. Лотман, Р. Барт, Ж. Дерріда та ін.);

- закономірності співвідношення комунікативних факторів, що становлять основу конструювання тексту;

- основні одиниці всіх структурних рівнів плану вираження та плану змісту тексту як мовленнєвого утворення;

- особливості дії комунікативно-прагматичного принципу при визначенні текстових категорій.

 

вміти:

- виявляти системний характер зумовленості типологічно позначеної сукупності мовленнєвих властивостей тексту компонентами реального комунікативного акту;

- класифікувати конкретний текст, дати його опис, зазначити характерні якості;

- творити власні тексти й аналізувати їх за смисловими та структурними критеріями;

- встановлювати закономірне співвідношення між планом вираження та планом змісту в межах тексту як мовленнєвого утворення;

- вільно володіти спеціальною дослідницькою термінологією;

- володіти навичками самостійного аналізу тексту різної функціонально-стильової форми (наукового, офіційно-ділового, публіцистичного, художнього).

 

Зміст дисципліни (тематика):

Поняття “текст”. Становлення теорії тексту. Текст як предмет дослідження різних наукових дисциплін. Текст як одиниця мовної діяльності людини. Механізми творення тексту. Вираження в тексті авторської модальності. Форми вираження авторської модальності.

Текст як інформаційне ціле. Семантичні й комунікативні категорії тексту. Типи і різновиди текстів. Форми представлення авторства в художньому і нехудожньому текстах. Текст як відправна точка в декодуванні редактором авторського задуму. Контент-аналіз як інструмент редакторської роботи. Сприйняття тексту. Реципієнт у ролі співавтора. Процес сприйняття та його структура.

Дискурс. Визначення поняття “дискурс”. Різновиди дискурсу. Змістові параметри дискурсу. Текст і дискурс. Інформаційна насиченість тексту. Інформативність і способи її підвищення. Процеси компресії інформації в тексті.

 

Види робіт: письмова творча робота, комплексно-кваліфікаційне завдання (тест), самостійна робота, індивідуальні завдання.