Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА»
Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+38-067-406-53-92
Приймальна комісія
відділ оргроботи
+38-067-503-64-52
+38-067-328-28-22
Viber відділу обліку
+38-067-500-68-36
Київ, вул. Львівська, 23 office@uu.ua

Дисципліна: Теорія етнографічного дослідження

Кількість годин (кредитів ЄKTC): 3 (90 годин)

 

Мета навчальної дисципліни: ознайомити студентів магістратури зі специфікою етнографічного підходу в дослідженнях із соціальної роботи, історією його становлення і теоретичним підґрунтям, навчити застосовувати етнографічні методи в дослідженнях із соціальної роботи.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні:

знати:

-  пізнавальні можливості та специфіку етнографічного підходу в наукових дослідженнях;

-  основні методи досліджень та специфіку їх застосування;

-  схему проведення якісного аналізу текстів;

-  основні способи перевірки надійності результатів, отриманих відповідними методами;

 

вміти:

-  обґрунтувати застосування певного методу у дослідженні;

-  провести якісний аналіз текстів;

-  провести фокус-групове та індивідуальне інтерв’ю з інтерпретацією отриманих результатів;

-  перевірити надійність результатів, отриманих якісними методами.

 

Зміст дисципліни (тематика):

Методологія етнографічного дослідження в соціальній роботі. Теорія етнографічних досліджень у соціальній роботі як навчальна дисципліна. Актуальність проведення етнографічних досліджень у соціальній роботі. Понятійний апарат «етнографічного дослідження». Мета і завдання курсу «Теорія етнографічних досліджень у соціальній роботі» як навчальної дисципліни.

Етнографічні передумови виникнення якісної методології в соціальних науках. Особливості методології якісних досліджень. Пізнавальні можливості якісного підходу. Теоретичні витоки якісної методології. Різниця стратегій якісних та кількісних методів. Переваги та обмеження у застосуванні якісних методів дослідження. Сфери застосування якісних методів.

Стратегії і тактики етнографічних (якісних) досліджень. Дослідження окремої спільноти (дослідження випадку case study). Типологічно репрезентативні дослідження. Усноісторичні дослідження як різновид етнографічних. Історія родини. Історія життя людини. Сходження до теорії.

Різновиди якісних методів досліджень. Методи і джерела інформації. Включене спостереження. Аналіз особистих документів. Візуальні документи. Особливості інтерв’ю в наукових дослідженнях. Види інтерв’ю. Групова дискусія (метод фокус-груп). Індивідуальне глибинне інтерв’ю. Проективні методики.

Логіка проведення якісного дослідження. Визначення проблеми дослідження. Польовий етап дослідження. Позиція дослідника. Збереження польової інформації. Опис даних і перевірка надійності інформації.

Структурування тексту. Метод аналітичної індукції. Структурування, класифікація та кластеризація даних. Категорії і субкатегорії. Метод аналітичної індукції. Відбір одиниць аналізу. Аналітичний опис. Аналіз даних і концептуалізація. Тактика Страуса: відкрите, осьове та вибіркове кодування. Способи теоретизування в якісному дослідженні (А. Страус, Б. Глейзер).

Методичні аспекти етнографічних досліджень у соціальній роботі. Якісний аналіз документів. Засади роботи з особистими документами. Загальна схема Н. Дензіна. Критерії довіри до особистих документів. Методи тріангуляції та множинної тріангуляції. Біографічний метод і його специфіка. Історії життя та історії сім’ї. Загальне уявлення про якісний аналіз документів.

Спостереження у соціальній роботі. Критерії необхідності спостереження. Види спостереження. Включене спостереження. Документи якісного спостереження. Кваліфікація спостерігача. Категорії та одиниці якісного спостереження. Умови та обмеження якісного спостереження. Переваги методу.

Інтерв’ю у соціальній роботі. Поняття інтерв’ю. Відмінність інтерв’ю від бесіди. Наративне, напівструктуроване, лейтмотивне та фокусоване інтерв’ю. Специфіка та етапи проведення інтерв’ю. Напівформалізовані та неформалізовані інтерв’ю. Переваги та недоліки методу.

Фокусовані групові інтерв’ю (фокус-групи). Теоретичні передумови методу фокус-груп. Загальні принципи формування груп. Організація і проведення фокус-груп. Підготовка інструментарію (гайд). Функції модератора. Робота групи. Управління груповим процесом. Аналіз і підготовка звіту.

Індивідуальні глибинні інтерв’ю. Дерево методів інтерв’ю: типи, вибірка, організація, гайд, проведення, розшифровка інтерв’ю. Наративні інтерв’ю, напівструктуровані інтерв’ю, лейтмотивні інтерв’ю, фокусовані інтерв’ю та вільна бесіда. Типи респондентів. Проблема викривлення інформації. Прийоми глибинних інтерв’ю. Методи контролю за темою. Типові помилки інтерв’юерів.

 

Види робіт:

форми організації навчально-виховного процесу – навчальні заняття, самостійна робота, контрольні заходи;

основні види навчальних занять – лекції, семінари, практичні заняття;

методи навчання – програмоване, проблемне та інтерактивне навчання.