Дисципліна: Теорія і практика психологічного тренінгу
Кількість годин (кредитів ЄКТС): 120 (4)
Мета навчальної дисципліни: підготовка кваліфікованих спеціалістів, які можуть здійснювати практичну тренінгову роботу з різними верствами населення.
Завдання навчальної дисципліни:
− засвоєння студентами сутності та методів проведення тренінгів, їх видів;
− засвоєння студентами основних принципів та норм групової роботи;
− засвоєння студентами правил підготовки, організації та проведення тренінгів;
− засвоєння студентами технологічних та методичних прийомів та вправ, доцільності їх застосування;
− засвоєння студентами етико-нормативних підстав проведення тренінгу;
− отримання студентами навичок застосування різних видів тренінгових методів, проведення тренінгових вправ;
− вироблення у студентів практичних навичок реалізовувати елементи тренінгової роботи в рамках майбутньої професійної діяльності соціального працівника;
− формування у студентів вміння цілеспрямовано створювати тренінгові програми, доцільно здійснювати вибір форм, методів та засобів реалізації завдань тренінгів різних видів.
Результати навчання за навчальною дисципліною:
знати:
− сутність та мету проведення тренінгів, їх види;
− принципи та норми групової тренінгової роботи;
− правила підготовки, організації та проведення тренінгів;
− технологічні та методичні прийоми і вправи, доцільність їх застосування;
− етико-нормативні підстави проведення тренінгу.
вміти:
− володіти методикою проведення окремих тренінгових вправ;
− застосовувати прийоми реалізації зворотнього зв’язку, формування, нормування групи, здійснювати розігрів групи;
− цілеспрямовано добирати та використовувати тренінговий інструментарій;
− створювати програми тренінгів;
− застосовувати теоретичні знання в ході вирішення практичних професійних завдань, використовувати прийоми тренінгової роботи в соціальній практиці.
Зміст дисципліни (тематика):
Соціально-психологічний тренінг як метод практичної психології. Історичні передумови виникнення соціально-психологічного тренінгу. Сфера впливу в соціально-психологічному тренінгу. Типології груп соціально-психологічного тренінгу. Основні методи соціально-психологічного тренінгу. Техніки, які вживаються в соціально-психологічному тренінзі. Загальна характеристика групи тренінгу: структура і класифікація. Динамічні процеси в групах соціально-психологічного тренінгу. Групова динаміка і її роль у процесі тренінгової роботи. Постановка цілей і формулювання завдань тренінгу. Види соціально-психологічного тренінгу. Закріплення змін, досягнутих на тренінгу. Уявлення про оцінку ефективності й ефекти соціально-психологічного тренінгу. Особливості застосування психологічних тренінгів у практиці роботи соціального працівника: тренінги для підлітків та молоді, зрілих осіб, людей похилого віку, обдарованої молоді, людей із особливими освітніми потребами, військовими, які повернулися із зони АТО та їх сімей та ін.
Види робіт: лекції, семінарські заняття, самостійна робота, індивідуальна науково-дослідна робота, модульні (контрольні) роботи, залікове заняття.