Дисципліна: Корекційна педагогіка та методика корекційної роботи
Загальна працеємкість курсу складає 5 кредитів, 150 академічних годин.
Мета: розкрити методологічні і теоретичні основи корекційної педагогіки, зокрема дошкільної, науково-теоретичні засади корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, розглянути історичний аспект розвитку теорії та практики спеціальної освіти, сучасні тенденції і проблеми організації педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, розкрити особливості психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах дошкільних навчальних закладів загального типу; сформувати у студентів знання, уміння та навички організації ефективної корекційної допомоги дітям з психофізичними порушеннями в інклюзивних групах, розуміння специфіки надання їм необхідної допомоги.
Завдання:
- аналіз методологічних і теоретичних основ корекційної педагогіки, зокрема дошкільної;
- ознайомлення майбутніх вихователів масової системи освіти з підходами держави і суспільства до організації освіти дітей, які мають суттєві недоліки психофізичного розвитку, основами теорії та історії корекційної педагогіки, основами її спеціальної дидактики та предметними галузями, основними поняттями корекційної педагогіки і спеціальної психології, особливостями і закономірностями розвитку різних категорій дітей з психофізичними вадами (глухих, сліпих, розумово відсталих, з порушеннями мовлення, емоційно-вольової сфери, соціальної поведінки, опорно-рухового апарату), комплексним діагностичним обстеженням дітей та комплектуванням освітніх установ для них, а також диференційованими та індивідуальними механізмами і прийомами корекційного навчання та виховання кожної із категорій дітей, головним чином, в умовах їх індивідуальної освіти.
- презентація потужного гуманістичного потенціалу корекційної педагогіки і широкої технологічної оснащеності, які дозволяють вирішувати такі проблеми, які є непосильними для медицини та загальної педагогіки;
- інформування майбутніх вихователів про стан допомоги дітям з особливими освітніми потребами на сучасному етапі розвитку держави, нормативно-правове забезпечення і практику надання корекційно-реабілітаційної допомоги різним контингентам дітей з особливостями психофізичного розвитку;
- забезпечення необхідної теоретичної підготовки студентів з питань корекційної педагогіки, зокрема дошкільної, пов’язаних з розумінням особливостей проблемної дитини раннього і дошкільного віку та можливих шляхів надання їй допомоги, формування уявлення про значущість своєчасного виявлення порушень розвитку в дітей, шляхи та способи попередження, діагностики та корекції порушень психофізичного розвитку у дітей раннього і дошкільного віку;
- ознайомлення з педагогічними технологіями виховання і навчання дітей дошкільного віку з порушеннями або відхиленнями в розвитку;
- ознайомлення з особливостями забезпечення індивідуалізації розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку з особливими потребами; формування вміння складати індивідуальні програми розвитку, навчання і виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, які перебувають в загальноосвітньому просторі дошкільного закладу;
- формування професійного інтересу у педагогів масової системи дошкільної освіти до проблеми виховання і навчання дітей з відхиленнями в розвитку, розкриття перед ними освітніх можливостей різних предметних галузей корекційної педагогіки і потенційних можливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
В результаті вивчення дисципліни "Корекційно-реабілітаційні служби"
студент повинен
знати:
- основні поняття корекційної педагогіки; фактори шкільної дезадаптації, їх характеристику;
- передумови розвитку адаптаційних порушень та форми їх
прояву;
- основні види порушень;
- рівні діагностичної діяльності;
- діагностику порушень шкільної адаптації;
- програму і методику педагогічного діагностування адаптаційних порушень загальнопедагогічні принципи корекційно-розвиваючого навчання; форми корекційної роботи;
- напрямки і методи педагогічної роботи з профілактики та корекції відхилень у поведінці дітей;
- форми взаємодії суб'єктів освітнього процесу в діагностичнокорекційної роботи з дітьми ризику шкільної дезадаптації; функції суб'єктів діагностично-корекційної роботи; умови оптимальної взаємодії суб'єктів.
вміти:
- використовувати знання про основи корекційної педагогіки в виховноосвітній роботі з дітьми групи ризику;
- аналізувати дані поточної і етапної педагогічної діагностики;
- використовувати знання корекційної педагогіки у
позаурочній роботі з дітьми групи ризику;
- використовувати в роботі з дітьми ризику корекційні завдання і регулювати їх складність.
Опис: Тема 1. Загальні особливості корекційної педагогіки. Тема 2. Категоріально-понятійний апарат корекційної педагогіки. Організація і структура спеціальної освіти в Україні. Тема 3. Загальна характеристика дітей з інвалідністю. Тема 4. Характеристика девіантної поведінки.
Види навчальної роботи: лекції, практичні заняття.
Вивчення курсу закінчується іспитом.
Оцінювання: поточний (опитування, письмові роботи), підсумковий (іспит)
Мова викладання: українська.