Відкритий міжнародний університет розвитку людини «УКРАЇНА»
Перемикач режиму перегляду сайту
Збільшений розмір шрифту Великий розмір шрифту Нормальний розмір шрифту
Чорно-білий В сірих відтінках Синьо-голубий
Нормальний режим
+38-067-406-53-92
Приймальна комісія
відділ оргроботи
+38-067-503-64-52
+38-067-328-28-22
Viber відділу обліку
+38-067-500-68-36
Київ, вул. Львівська, 23 office@uu.ua

Дисципліна: Основи програмування

Кількість годин (кредитів ЄКТС): 210 (7)

 

Дисципліна є базовою у процесі теоретичної та практичної підготовки фахівців у різних галузях комп’ютерної інженерії.

 

Мета навчальної дисципліни: набуття студентами знань та навичок, необхідних як для подальшого успішного проходження спеціальних фахових дисциплін, при вивченні яких застосовуються програмування, так і для самостійної успішної роботи в різних галузях програмної інженерії.

 

Курс дисципліни складається з двох частин:

-        основи програмування на базі системи (мови програмування високого рівня) Python;

-        програмування алгоритмів обробки даних на мові C.

 

Метою першої частини курсу є вивчення та закріплення:

-        основних елементів техніки програмування (типи даних низького та високого рівня, програмні вирази, умовні оператори та оператори циклу, процедури та функції, аналіз програмного коду за допомогою таблиць верифікації та UML-діаграм);

-        основ сучасних технологій програмування (модульна побудова програм, проектування на основі UML-діаграм) на підставі реалізації учбових програм-прикладів із застосуванням засобів та алгоритмів, реалізованих у системі програмування Python.

 

Метою другої частини курсу є:

-        вивчення основних принципів побудови програм за допомогою мови С (LCC, TCC);

-        закріплення знань та навичок, отриманих при проходженні першої частини курсу завдяки самостійному програмуванню базових алгоритмів обробки даних (сортування, пошук, реалізація складних структур даних та бібліотек функцій їх керування) за допомогою мови С.

 

Для досягнення необхідного рівня знань у навчальній дисципліні використовуються засоби поглиблення засвоєння теоретичного навчального матеріалу за рахунок закріплення знань через паралельне виконання практичних та лабораторних робіт по поточній тематиці та самостійній роботі.

 

Результати навчання за навчальною дисципліною:

знати:

- синтаксис мов програмування Python та С, оператори керування ходом виконання програми, характеристики простих та складних типів даних у Python та С, методи побудови багатомодульних програм, аналіз та налагодження програм за допомогою верифікації та UML-діаграм.

 

вміти:

- розробляти програми та прості користувальні бібліотеки процедур/функцій роботи зі складними структурами даних (масиви, списки, черги, словники, тощо) на мові Python та С, у тому числі діалогові програми та програми розрахунку математичних функцій за заданими алгоритмами.

 

володіти навичками:

- роботи із програмними кросплатформеними оболонками розробки (проектування) програм на Python та С у середовищах IDLE, CodeBlocks, Eclipse.

 

Зміст дисципліни (тематика):

 

Частина 1.

  1. Вступ до дисципліни: місце систем Python та С у сучасному програмуванні. Відмінність математичних понять та їх програмних еквівалентів. Чисельні типи даних у Python. Перетворення математичних виразів у вирази програмні. Скриптові можливості Python.
  2. Строкові типи даних у Python: базові поняття. Оператор виводу даних та форматування даних виводу. Запис програми окремим програмним (текстовим) файлом.
  3. Оператори порівняння та логічні оператори в Python. Умовні оператори та умовне виконання програми. Прості UML-діаграми діяльності.
  4. Прості цикли (while): прямі та зворотні оператори порівняння та їх використання при побудові циклічних програм. Верифікація програмного коду.
  5. Повторне використання коду: процедури та функції, їх визначення та використання. Функція консольного вводу даних користувача. Загальні принципи побудови інтерактивних програм (консольних).
  6. Повторне використання коду: модульне програмування. Побудова простих бібліотек власного коду та їх використання при організації програми.
  7. Початкові поняття об‘єктно-орієнтованого програмування: методи та аргументи (поля) об‘єктів. Робота з строками як із екземплярами відповідного класу послідовності.
  8. Послідовності в Python: списки, кортежі. Оператор циклу "for" та побудова генераторів послідовностей за допомогою оператора "for".
  9. Робота з файлами в Python: текстові файли, поняття серіалізації об‘єктів та побудова простих баз даних у Python.
  10. Словники в Python: їх застосування та особливості використання. Побудова простих довідників та інтерактивних довідкових систем.
  11. Особливості програмування реалізації чисельних алгоритмів. Застосування простих чисельних алгоритмів при програмуванні простої комп‘ютерної графіки та комп‘ютерних ігор.

 

Частина 2.

  1. Мова С, історія виникнення, особливості мови С та її місце в сучасному програмуванні. Основні елементи синтаксису, базові типи даних, структура програми на С.
  2. Послідовності в С: масиви чисел та символьні масиви. Покажчик у С та його зв‘язок із записом послідовностей. Передача параметрів у процедури та функції С.
  3. Робота з двійковими даними: перетворення символьного представлення десяткового числа у внутрішній (машинний) формат та навпаки.
  4. Розробка консольних інтерактивних програм за допомогою С: можливість керувати консольним вікном програми. Прості консольні ігри на С.
  5. Складні структури даних: прості однозв‘язні списки та їх реалізація. Модульна організація програм у С: власні бібліотеки програм.
  6. Використання списків. Проста консольна програма "змійка", побудована на основі структури "список".
  7. Робота з файлами в С: текстові, двійкові, послідовні та файли з довільним доступом.
  8. Динамічні структури даних у С. Прості методи керування пам‘яттю в С.
  9. Прості алгоритми сортування та пошуку. Використання масивів та списків для формування та збереження упорядкованих даних. Програмування простих довідкових систем за допомогою С.
  10. Двозв‘язані списки, черги, стеки, дерева: основні поняття. Їх програмування та використання у програмуванні: сортування та пошук із використанням складних структур даних.

 

Під час проходження курсу теоретичний матеріал закріплюється за допомогою виконання учнями (студентами) практичних, контрольних робіт та самостійного виконання додаткових завдань по курсу. В якості загальної перевірки здобутих під час проходження курсу знань, умінь та навичок використовуються екзамени та курсові роботи із пройденого матеріалу.

 

Загалом курс розраховано на учнів із мінімальним рівнем підготовки у сфері практичного програмування.

 

Види робіт: лекційні заняття, практичні заняття, модульні контрольні роботи, самостійна робота студентів.