Дисципліна: Вікова та педагогічна психологія
Кількість годин (кредитів ЄКТС): 150 (5)
Мета: ознайомлення студентів з особливостями, закономірностями розвитку психіки людини у різні вікові періоди та навчити враховувати їх у практиці роботи з клієнтами, розкрити механізми розвитку особистості під дією цілеспрямованих педагогічних впливів.
Результати навчання за навчальною дисципліною:
знати:
- основні закономірності формування та розвитку психіки людини;
- етапи вікового розвитку особистості, їх характеристику і особливості;
- специфіку вікових криз при переході від одного етапу розвитку на інший та засоби пом’якшення їх протікання;
- сучасні погляди на природу та закономірності функціонування вікових змін психіки;
- напрямки цілеспрямованого розвитку можливостей людини та реалізації її особистісного потенціалу на кожному етапі розвитку;
- психологічний погляд на навчання та виховання;
- шляхи ефективного навчання і виховання повноцінної розвиненої особистості на кожному етапі її психічного розвитку;
- психологічні вимоги до особистості педагога;
- сутність явища обдарованості та шляхи її всебічного розкриття у школярів в сучасних умовах;
- основи профорієнтаційної роботи в старшій школі.
вміти:
- володіти навичками діагностики вікових змін у особистості;
- встановлювати причини і наслідки внутрішніх та зовнішніх конфліктів особистості, які зумовлені віковими змінами;
- використовувати основні методи, які застосовуються у роботі з школярами на сучасному етапі розвитку науки і суспільства;
- діагностувати готовність дитини до школи;
- діагностувати рівень особистісного розвитку школяра;
- розробляти стратегії ефективного навчання для школяра з точки зору індивідуального підходу;
- моделювати ситуації, прогнозувати їх розвиток та наслідки;
- забезпечувати профорієнтаційне самовизначення школяра;
- діагностувати та коректувати розлади у спілкуванні школяра з дорослими і однолітками;
- формулювати рекомендації для педагога, що працює з дітьми різних вікових категорій з метою підвищення ефективності навчально-виховного процесу.
Зміст дисципліни (тематика):
- Предмет і методи вікової та педагогічної психології.
- Динаміка психічного розвитку та закономірності формування особистості в онтогенезі.
- Психічний розвиток дитини дошкільного віку.
- Психічний розвиток і формування особистості в молодшому шкільному віці.
- Психологічні особливості розвитку та формування особистості в підлітковому віці.
- Психологічні особливості становлення особистості в юнацькому віці.
- Вік дорослості та особливості розвитку зрілої особистості.
- Психологія виховання і самовиховання як цілеспрямованого процесу формування особистості.
- Психологія сімейного виховання.
- Психологія учіння.
- Психологія навчання і психологічні умови її оптимізації.
Психологія педагогічної діяльності та особистості вчителя.